Útvonal leírás 130 km

igazolófüzet-130-2020_08.08

2015. ÉVI ÚTVONALLEÍRÁS KEVÉS KORREKCIÓVAL

1.SZAKASZ    Salgótarján-Istenmezeje

Salgótarjáni rajtból indulva áthaladunk az aluljárón az Erzsébet térre.
A kék sáv jelzést követve a Pécskő útról jobbra kanyarodunk a Meredek útra, onnan balra a Damjanich útra.  Balra kanyarodva jutunk az Erdőalja közbe, később a Szilvás hétvégi telkei között kapaszkodunk a Pécskő-nyereg felé, ahol az 1.EP-t találjuk.

A nagy tölgyfán lévő kék jelzés lejtőn lefelé vezet enyhén balra tartva. 200 m után az út élesen jobbra kanyarodik, tovább ereszkedünk az erdészeti úton Inászó felé, majd azt elhagyva elérjük a Mátraszelei utat. Itt jobbra tartunk, majd 50 m utàn balra és átmegyünk a Zagyva-patakon. Meredeken kapaszkodunk felfelé.  A legmagasabb pontot elérve, utunk lejteni kezd, majd pedig egy nagyobb kereszteződésben balról csatlakozik a S sáv, rövid ideig együtt halad a kék jelzéssel, majd váratlanul jobbra elhagyja azt.  Mi egyenesen folytatjuk utunkat a Három-határon. Vegyes erdővel majd fenyvessel kísért homokos lejtős úton jutunk be Bárnára.

A faluban kissé cikk-cakkosan kanyarogva a templomhoz érünk, ott balra kanyarodunk, átmegyünk a kishídon, ahol jobbra fordulunk a főútra. A K sáv jelzést figyelve balra bemegyünk a kis utcába. (a táblák irányjelzése kétséges). Itt csatlakozik hozzánk a KΔ jelzés. Kb. 50 m után találunk egy iható vizű forrást, érdemes vizet venni magunkhoz, Istenmezejéig már nem lesz erre lehetőségünk. Itt lesz  a Bárnai 2.EP.

A forrás előtt jobbra fordulunk, elhagyjuk a falut, és a Zához-völgy mélyútján homokpadok között haladunk. A KΔ jelzés egyenesen kaptat fel a bárnai Nagy-kőre, de mi balra térve enyhébben emelkedünk egy kis ösvényen. A tisztáson elhaladunk egy hajléktalanok lakhelye mellett, majd betérünk az erdős részbe. Egy kisebb emelkedő tetején a  K+ balra eltér a Kis-kő felé, mi jobbra megyünk a bükkösön keresztül. Egy faoszlopokból, dróthálóból álló kerítésnél pihenőhely van, ahonnan a KΔ jelzés a Nagy-kőre visz fel.  Kb. 15 perces kitérővel fantasztikus kilátásban lehet részünk, garantáltan megéri felmászni, aki teheti, ne hagyja ki. A pihenő padoktól utunk balra vezet tovább a kerítés mentén a Nádas-orom tetőn. Lesznek letérő utak, de amíg lehet, mi a kerítés mellett haladunk.

2.SZAKASZ  Azt elhagyva egy idő után a Mátranovákra vezető K□ keresztezi utunkat, mi balra kanyarodva az erdőben haladunk tovább. Elágazáshoz érve a jelzés jobbra kivisz minket egy dózerútra.
Itt balra indulunk
.  Ez egy elég hosszú szakasz lesz, és mivel jobbra ki vannak vágva a fák, meglehetősen napos is, már ha derült időnk van. Kárpótlásként szép kilátás nyílik a Mátrára, láthatjuk Kékes- és Galya-tető tornyait. Egy idő után balról becsatlakozik Szilaspogony felől a piros sáv jelzés, ami szinte alig észrevehető, mivel a jelzések erősen megkoptak.

Heves és Nógrád megye határán haladunk. Mikor kellőképpen kiborított már minket a tűző nap és a dózerút, balra letérünk róla, és végre az erdőben haladunk egy kicsit. Megrémülve észrevesszük, hogy újra a dózerútra értünk, de pár méter után újból balra térve visszamegyünk az erdőbe. Egy szakaszon az út balra erősen lefelé kanyarodik, de a mi utunk jobbra letér róla, maradunk szinttartóan. A Rákos-lápa bércen egy pici tisztáshoz érve jobbra a bokrok között keressük meg az ösvényt, ami erősen lefelé halad, középen mély vályúval. Az ösvény bejáratát két vékony fácskán lévő kapujelzés mutatja. Az ösvényen leérve ötös elágazáshoz érünk. Balról a második útra kapujelzés mutatja a Kohász utat.

Itt a piros jelzés Ivád felé jobbra elválik tőlünk. Hullámos terepen, sok vaddisznó dagonyát kerülgetve, némi fenyves kisérettel egy erdészeti homokos dózerutat követünk, majd a Fehér-kőtől farakások mentén erősen jobbra fordulva lefelé haladunk a Katus-gödör oldalában. Itt mindenfelé ösvények haladnak de a jelzésünk jól követhető. Az völgy végében balra fordulunk. Figyelem, egy majdnem járatlan utat keressünk erősen benőve fűvel és csalánnal. A jelzés a magas fű miatt nehezen vehető észre a fán, de ott lesz az. Kiérve a csalánosból szemben meglátjuk Istenmezeje első házait.

3.SZAKASZ Istenmezejét É-ÉK-i irányban szeljük át, miközben a főút közelében találjuk az 3.EP-ot.

Enyhén balra nézve látjuk a Noé szőlője nevű sziklaképződményt, amelyet a jobb oldalon haladó úton kerülünk. A K sáv jelzés jól követhetően vezet bennünket az emelkedő úton. A Szárazág-bércről szép kilátás tárul elénk mind a Felvidék mind a Mátra irányába. Innen még egy jó kaptató után érjük el a zárt erdős Lóhullás-tetőt.  Balra történő irányváltásunk után meredek lejtőn ereszkedünk a Nagy-Szederjes–völgy irányába ÉK felé. A Nagy-Vés–völgy főjének  megkerülése közben kissé túlburjánzott növények között haladunk, de ne csüggedjünk, mert a balról csatlakozó Gemeruta–völgy gyönyörű vízmosásos bükköse kárpótol bennünket. A vadetetőnél balra felfelé kanyarodunk az aszfalt útra amelyen 1700 m után érjük el a
Szalajkaházi 4.EP-ot.

A Hosszú-völgyi patak mentén indulva dózerúton haladunk 2 km-nyit amikor a Dávid- vagy Borostyános tanyánál balra indul mellettünk a

K+ jelzés a Róna-lápára. Egyenesen haladunk tovább a réten és 200 m után jobbra kanyarodva átmegyünk a patakon, 50 m után balra kanyarodva az enyhén emelkedő dózerúton ÉK-i irányba, majd jobbra felkanyarodva a bükkösbe meredekebben kapaszkodunk a Vaskapu-nyeregbe.

Itt balról csatlakozik hozzánk a Domaháza felől érkező zöld sáv jelzés. Szembe egyenes irányt választva leereszkedünk Vállós-tanyára. 5. FEP.

Itt a forrásból feltölthetjük ivóvíz készletünket, mert tekintélyes emelkedő áll előttünk A KZP□ hármas jelzés a leleszi Nagy-völgybe vezet, ahol a P□ rögtön balra kanyarodva a Partizán útra vinne fel. Mi jobbra indulunk.

Innen 1 km-re a zöld továbbra is a völgytalpon marad, de mi a kéken élesen balra felkanyarodunk az emelkedő útra. erdőrezervátum

4.SZAKASZ Balra alattunk  terül el a Pataj-völgy, ahol egy 236 hektáros -magterületen az ember nem avatkozik be a természet munkájába. Az emelkedő tetejét elérve jobbra kanyarodunk és a szederbokrok fölött kinyílik a látóhatár. Balra mellettünk szép homokkő kibúvásokat láthatunk. A Szarvaskő oldalában szinttartó úton hosszan kanyarogva haladunk amíg szemben egy nagy tölgyfa  el nem tereli az utat. Itt a szinttartó út is jobb kanyart vesz de mi még előtte és élesebben kanyarodva felkaptatunk a bükkös erdőben emelkedő úton.

Ökörhegy-Arló

5.SZAKASZ A Szarvaskő és Ökör-hegy közötti nyeregben a szinttartó útról a jelzés balra betér az erdő szélére és egy ideig egymáshoz közel haladnak.  Az erdőszéli út elkezd emelkedni és felvezet bennünket az Ökör-hegyre  ahol az 6.EP vár bennünket.

Az Ökör-hegy déli oldalának tarvágása miatt Tarnalelesz irányába szép kilátás tárul elénk, valamint az Ökör-hegy jellegzetes „sérója” miatt még a Sajó völgyéből is jól felismerhető a Vajdavári homokkővidék magjának 4-es hegycsoportja. (Vajdavár > Vermes-fő > Ökör-hegy 542 m > Szarvaskő)

6.SZAKASZ

Mivel a környék legmagasabb pontján vagyunk innen lefelé visz az út. A vermesfői-nyeregben balra kanyarodunk a szinttartó dózerútra, majd egyenesen haladva ereszkedünk az Ökör-hegy nyakba.Itt elmellőzzük a Pataj-völgybe balra vezető K kör jelzést . Mi eddigi irányunkat követve a továbbiakban együtt haladunk  a Partizán út piros sáv jelzésével A Pataj-főn elválnak a jelzések. Mi jobbra kanyarodunk és a szinttartó hadiúton haladunk kb. 200m-t az első kanyarjáig. Bal kanyarral betérünk az erdőbe és folytatjuk ereszkedésünket a Vajdavár-völgy bükkösén keresztül.

Az aljára érve hiányolhatjuk a fenyőerdőt amit 2015. elején kivágtak. Miután balra elmellőzzük a vadászlest megkezdjük újabb 7 km hosszú aszfalton történő gyaloglásunkat a Gyepes-völgyben

Útközben találhatjuk a Remete-házzal szemben a friss vizű Remete-forrást.  1,7 km után jobbra látjuk a Keserű-tanyát a kis tavacskával.

Az esőbeálló után hamarosan elmellőzzük  a K+ jelzést ami a Dobronyai-nyergen keresztül a

Palina-völgybe tart, majd a Dobronya-tanyánál átmegyünk a sorompón.

Jobb kézre a patak túloldalán van a műemlék jellegű Ivánkai  vadászkastély valamint egy turista ház. A sorompótól 2 km-re a baloldali Keresztenyik-völgyben csörgedezik a Kohász-forrás majd innen 1 km múlva érjük el a Gyepesi Söröző teraszán lévő 7. EP-t.

Az főúthoz érve jobbra átlósan átkelünk rajta, majd a Hódos-patak kishídján is. A kerékpár utat elérve balra kanyarodunk, amikor Arlóban a hídon átmegyünk jobbra fordulunk. A lakóházakkal szemben jobb oldalon láthatjuk az újonnan épült és  2014-ben felavatott Kézműves Házat. Felballagunk a hegycsuszamlás által kialakított emelkedőn és szemben találjuk az Arlói-tó strandjának bejáratát. 2020-ban felújítás miatt zárva tart, ezért itt nincs EP.

Arló-Sáta    7. SZAKASZ

A Suvadás Ligetet elhagyva, jobbra kanyarodunk és az emelkedő földúton kerüljük meg az Arlói-tavat. A hétvégi házak után a tó végénél balra kanyarodunk és ösvény nélkül felkaptatunk a Szohony-völgy nyergébe. Balra kanyarodunk és a lejtő alján már látható a Csahó-völgyben elérendő nagy kőkereszt. A kereszttől kissé jobbra tartva  a gázpászta mentén felkapaszkodunk a Szilapadja-nyeregbe, majd leereszkedünk Somsály faluba. Rögtön balra kanyarodva az aszfalt úton haladjunk. A temetőben a kapun belüli közkúton ivóvíz csapolható, érdemes feltankolni, mert Ózdig nem lesz több vízvételi lehetőség.

Átkelünk két hídon majd a romtemplomon (Szontágh Pál tervei alapján épült még a XX. század első felében, de egy váratlan tűzvész áldozata lett.) túl jobbra kanyarodunk és az emelkedő út ívét követjük. Az utca vége előtt a diófánál jobbra kimegyünk a házak közül, bozótos között vezető ösvényen haladunk, majd keresztül a fenyvesen, melynek alján jól látható a kék jelzés. A Somsály-tetőre nem kell felmenni, hanem egy szinttartó úton oldalazunk. Balra tartva ereszkedünk a nagy bükköst elkerülve. Egy nyeregben áthaladunk a magasfeszültségű vezeték alatt, majd az erdő után a Kölesháti rét jobb oldalán haladva  találjuk az 8. számú EP-t.

1. SZAKASZ

A Kölesháton eddigi irányunkat tartva emelkedő úton haladunk tovább, a tetőn jobb-bal irányú kis S kanyarral ismét villany vezeték alatt megyünk át, majd hosszan követjük a hullámzó és sűrűn benőtt gerincet. A Bükk-hegyről enyhe jobbra tartás után meredeken ereszkedünk le a Cipó végébe. A fehér hengeres víztározók után a fenyvesben  lentebb ereszkedünk.

A fenyves szélétől NEM egyenesen haladunk  az akácoson keresztül – 2020-ban NYOMVONAL VÁLTOZÁS MIATT nem érintjük sem a temetőt sem a Gyújtó teret –
hanem jobbra kanyarodva követjük az új kék sáv jelzéseket, ami  a Sturman > Kazinczy > Vajda János utakon és lépcsőkön át a Munkás útra vezet. Jobbra tartunk és a Hotel Ózd  előtti  zebrán átkelve, a téren keresztül haladva a GYÁR útra érkezünk, amelyen sorban találjuk a szépen felújított , valamikori gyári épületeket: a Kaszinót, Olvasót majd a Múzeum épületét.  Ez utóbbi hátsó udvarában  találjuk a 9.EP-t ahol frissítés vár ránk.

A Múzeummal átellenben láthatók a régi gyári épületekből kialakított Filmtörténeti Élménypark és a Digitális Erőmű. Ide helyeztünk vissza bélyegzőt ami korábban kohó kapui néven volt ismert.  A Gyár út végén lévő híd alatt valamikor fogaskerekű vasút hordta a salakot a Hétes-völgybe a kohókból és a Martin kemencékből.  Ezen keresztülhaladunk majd felmegyünk a lépcsőn. A dombtetőn a Csontalma út közepén találkozunk a K+ jelzéssel, ami a vasútállomás felől érkezik és ez évben a régi sávból került kialakításra.

Az utolsó ház mellet jobbra bekanyarodunk. Ez az ösvény jelenleg tisztított, de gyakran nehezen járható. Ha kitartunk a kezdeti kb. 500 m hosszú szakaszon utána javul a környezet. 2,5 km-nél találkozunk a gázpásztával, kb 3,5 km-nél van egy jelentősebb emelkedő aminek a tetején egy bal kanyart vesz az utunk.  Innen a hullámzó gerincet követjük a 8,5 km-re lévő sátai sorompóig, miközben  kinyílik a látóhatár és a Bükk teljes panorámája tárul elénk. (Tiszta és világos időben a Magas-Tátra csúcsai is kivehetők, ami a gerinc magasságáról ad némi tájékoztatást.)

A sátai sorompótól megkezdjük az 5 km hosszú aszfaltozást. A faluban érdemes vízzel feltölteni a kulacsunkat. Mindig balra tartva a Széchenyi-Kolozsvári-Kossuth utakon a templom előtt elhaladunk, ahol a K sáv jelzés K+-re vált.

A sátai 10. EP-t a Gól Presszóban keressük. Tovább haladva a  buszmegálló után  jobbra bekanyarodunk a Salamon utcába és ÉK-i irányban folytatjuk utunkat.

Sáta -Diósgyőr

9.SZAKASZ  Az emelkedő mezei utat a kevés jelzés ellenére is sikerül követni. A Lázbérci Tájvédelmi Körzet területére érve az eredeti kék nyomvonalát a növendék fenyves elnyelte, de jobb oldalán kerülve jól járható út visz a tetőre a nagy fenyvesbe. A Kőrózsa-tető közelében asztal és pad ad pihenési lehetőséget. A völgybe zárva találjuk a Halatvén kutat, amire vízvételi lehetőséggel NEM lehet számítani. A bükkös lejtője után elérjük a Csernely-patakot, amely a gyalogösvénnyel összefonódva tekereg. Híd nincs sehol, de helyenként néhány nagy darab kőre lépegetve át lehet kerülni a patak túloldalára lábmosás nélkül is. Ezt még több, mint tíz alkalommal kell megismételnünk.Útközben egy réten találunk asztalt padokkal, mellette egy iható vizű forrást amit K kör jelzés is mutat.

Upponyban a főúton jobbra kanyarodunk, hamarosan csatlakozunk az OKT sáv jelzéséhez (amelynek útvonala 2015. évtől  a 3 kő érintésével jön be a faluba). Keresztül haladunk a lenyűgöző Upponyi-szoroson majd tovább a Lázbérci-víztározó partján.

Eredetileg a dédestapolcsányi  sorompó közeléből  induló  Rádincs-völgyben haladt a Kohász út, amelynek K+ megkopott maradványai mostanság is láthatók, de természetvédelmi okok miatt ez már nem élő turistaút. A településen majdnem teljesen keresztülhaladva bal ????? oldalon a  Hunyadi János út 47-nél
a Vegyes Vas-Műszaki Iparcikk udvarán van  a 11. EP.

Mályinkáig eltéveszthetetlen az út, (sajnos) az aszfaltos  főúton kell végig haladni. Jelzéseket keveset látni, mert rácsatlakozó jellel történt a jelzésfelújítás. Mályinkában a falu elején van egy kisebb lejtő, ahol mi már elszakadunk  az OKT jelzésétől, és egyenesen megyünk tovább az ismét emelkedő K+ jelzésen. A Tűzoltó szertárnál balra kanyarodunk és megkezdjük kapaszkodásunkat a Bükk-hegység oldalában. A legrettegettebb, de legvadregényesebb Csondró-völgy  mindig tartogat számunkra előző években  bedőlt fákat amik nehezen járhatóvá teszik a turistautat. Az Ámor-forrás közelében látjuk az Odvas-kői barlangszállást. Föntebb a Mária-forrás vize adhat frissülést.  Továbbra is a K+ jelzést követve jutunk el a Látóköveken túl Szentlélekre ahol van a 12.EP.

2019-től a Kohász út a Szentléleki-völgyön  ereszkedik le a Garadna –völgybe (Emiatt már nem megyünk be Ómassára, és a Kulcsosház sem a B-A-Z-megyei Természetjáró Szövetségé. )

Elérve Újmassára az Őskohónál találjuk a 13.EP-ot ami egybena Miskolci távok rajt helye is.

1. SZAKASZ
    Tovább haladva a Garadna-völgyben a Savós-völgy aljában (VÍZMŰI PARKOLÓNÁL) a K+ jelzésünk letér az aszfaltról és átmegy a patak túloldalára. Lillafüredre érve átkelünk az úton, balra kanyarodunk.  Itt még egy nagy hegy áll előttünk ezért föltétlenül tankoljunk fel innivalóval.  Betérünk jobbra a Kastélyszálló elmúlt évben  felújított  függőkertjébe, majd az Anna-barlangnál mi balra kanyarodunk a villanyoszlop gyámján nehezen észrevehető K+ jelzés felé. Felső-Hámorban haladjunk egyenesen a Losonczy István úton. A Kohászati Múzeum felé nem most kell kitérni, hanem a legrövidebb úton  jobbra felkanyarodni Puskaporos felé. Ezt a 48-as (székely kapus) vagy 24-es számú házakkal szemben tehetjük.

INNEN MÉG EGY NAGY ÉS MEREDEK HEGYRE A PUSKAPOROS OLDALÁBAN KELL FELKAPASZKODNI, AHOVÁ FONTOS MÉG ITT VÍZZEL FELTANKOLNI!

A temető mellett haladva kívülről is láthatjuk a Fazola Henriknek és Tecának 2005-ben állított emlékművet. Ettől kezdve többnyire egy-egy magányosan álló bükk fán találhatunk K+ jelzéseket. A kereszteződésben jobbra a felső útra kanyarodjunk. Fiatalos árnyas erdőben egyenlőre enyhén emelkedünk. Jobb oldali bükk fán újabb jel, mögötte  tarvágás, az utunk igencsak meredekké válik. Borostyánnal befutott bükk fánál balra tartva de egyenesen haladunk egészen a legmagasabban látható lábas erdőig. A tetőre érve jobbra tartva de egyenesen enyhén lejt az utunk. Erős balkanyarral megkerüljük a völgyfőt, (jobb oldali sziklafalon K+ jelzés).

Itt kell nagyon figyelni, mert az út  következő jobb kanyarulata ELŐTT egy ÖSVÉNYRE kell FELFELÉ kanyarodnunk ami meglehetősen be van nőve. De nem vészesen hosszú, 100 m után száraz bükkfa és jobb kanyar, majd 20 m után balra bekanyarodni. Két vékony fán van a jelzés, de a letaposott növényzet is segíthet. Itt találkozunk a
kidőlt vastag fatörzsekkel. A befűrészelt lépéshelyek segítenek, de a meredek hegyoldallal kombinálva nagyon veszélyes környezet miatt ÓVATOSAN közlekedjen mindenki.  A Gulicskai zöld sáv jelzést elérve jobbra kanyarodunk majd kb 200 m megtétele után elérjük a a 14.EP-ot a Hegyes-réten.  A 3 színű jelzésen haladunk kb.100 m-t majd a K+-tel  balra kanyarodunk a Hegyes-tető felé. Továbbiakban a gerincen hullámozva találkozunk a katonasírral. 2020-ban  NEM a várhoz ereszkedünk le hanem teljesen végigmegyünk  a K+ jelzés szerint. A  Tatárdombról a Muhi és Gózon Lajos utcákon át viszonylag kietlen aszfaltos úton haladunk a Diósgyőri Acélművek kapujá9g, majd ……..Factory Arénában vár  a CÉL állomás.

Gratulálunk a célba érkezőknek !!!

Rendezői telefonos elérhetőségek:  Tóthné Hangonyi Gréta   30-289-29-53

Ottmajerné Novák Réka  20-2579-324

Kiszely László 70-292-48-53

Kedves természetbarátok, sporttársak!

1. A Kohászok útja jelvényszerző mozgalmi túra célja:
    az ország természetjárói ismerjék meg a három kohászváros kulturális értékeit, ipari érdekességeit és az őket összekötő útvonal természeti nevezetességeit.
  2. A túra útvonala:2 szakaszból áll. Borsodi-dombságon és a Bükkön keresztül köti össze  Salgótarjánt – Ózdot – Diósgyőrt.
    3. A teljesítés igazolása:
    Pontosan kitöltött a bélyegzőhelyeken bélyegzővel illetve fénykép melléklettel ellátott Túrajelentés lapon, vagy Igazolófüzeten kell beküldeni
    Wenzel Péter (Tel: 48-471-101) 3600 Ózd Kazinczy út 9. címre.
  3. A jelvények odaítélése:
    A túra kiírója és az elbírálás jogosultja az Ózdi Művelődési Intézmények Természetbarát Köre. A túra elfogadása és a jelvény aktuális árának be-fizetése után (2020-ban 1200 ft) a jelvény postán vagy személyesen vehető át.

A túra nagy része  védett területeken fut. Ezek: Bükki Nemzeti Park, Lázbérci Tájvédelmi Körzet, Tarna-vidéki Tájvédelmi Körzet, Karancs-Medves Tájvédelmi körzet. A védelem célja minden esetben a védett értékek közkinccsé tétele. Ez viszont csak úgy működhet, ha mi is vigyázunk ezekre az értékekre. Kérünk benneteket, hogy tetteiteket ez motiválja és a kijelölt útvonalról ne térjetek le.